نقد روانکاوانه
غزل شماره ی 174 :
زآتش شهوت برآوردم تو را وندر اتش بازگستردم تو را
از دل من زاده ایی همچو سخن چون سخنم فرو خوردم تو را
نقد روانکاوانه : در این بیت از غزل شماره ی 174 مولانا از اتش شهوتی که به دست اورده است از دل خودش سخن می گوید به همین دلیل می توان گفت دراین بیت به عقیده ی فروید "نهاد " یا همان هوس وجود دارد . و چون از فروخوردن حرف هایش گله و شکایت کرده است . می توان گفت از دیدگاه یونگ " سایه " یا عقده در او به وجود آمده است .
غزل شماره ی 194 :
خواهم گرفتن اکنون آن مایه ی صور را دامی نهاده ام خوش آن قبله ی نظر را
دیوار گوش دارد آهسته تر سخن گوی ای عقل بام بر دوان دل بگیر در را
نقد روانکاونه : در این بیت از غزل مولانا ، او خواسته ی خودش را برای به دست اوردن صور سخن گفته است و از اینکه دیگران به حرف هایش گوش ندهند گله و شکایت کرده است پس می توان گفت از دید یونگ در این بیت " سایه " یا همان عقد ه وجود دارد . و چون آن زبان احساسات است نه از زبان عقل می توان گفت که از زبان " فرامن " می تواند باشد .
غزل شماره ی 141 :
چون خانه ی روی ز خانه ی ما با آتش و با زبانه ی ما
با رستم زال تا نگویی از رخش و تازیانه ی ما
نقد روانکاوانه : در این بیت از غزل شماره ی 141 به علت اینکه کلماتی چون آتش، زبانه ، رستم ، زال ، رخش ، تازیانه آمده است روحیه ی خشت مردانه به مخاطب منتقل میشود . و به عقیده ی یونگ این روح مردانه ی مرد است که سخن می گوید ، پس می توان گفت در این بیت " آنیموس " وجود دارد .
غزل شماره ی 121 :
اندر دل هیچ کس نگنجیم چون در سر اوست نشانه ی ما
هرجا پر او ببینی آن جاست یقین نشانه ی ما
نقد روانکاوانه : در این بیت به علت آوردن واژه هایی مانند نشانه ، تیر و ... حس خشونت و روح مردانگی مرد را به خوانند القا می کند و انتقال می دهد پس می توان گفت که طبق نظر یونگ در این بیت روح مردانه ی مرد گوینده است پس در این بیت "آنیموس " وجود دارد .
غزل شماره ی 129 :
نقد روانکاوانه : در این غزل گوینده عقل است چون به صورت کامل منطقی حرف خودش را می زند برای مثال می گوید به سوی کفر نرو و به سمت و ایین بازگرد و به اصل خودت بازگرد چون در این جا عقل سخن می گوید پس " فرامن " و در این بیت گوینده احساسات فرد است و مولانا ازاحساساتش می گوید که دل کسی را نشکند . رحم کردن و گذاشتن راه ستمگری به کنار را یاد آوری می کند این ها را چون منطقی نیستند و احساسات گوینده ی آن است پس عقل نمی تواند این هارا گفته باشد . پس به عقیده ی فروید در ای بیت " فرامن " وجود دارد .
Design By : Pichak |